Sunday, May 6, 2012

Ulsan ja Idameri

01.-06.05

Veetsin nädalavahetuse Ulsanis, mis asub Lõuna-Korea idarannikul. Ulsan on üks seitsmest linnast, mis on iseseisev omavalitsus. Rahvaarvuga 1,1 miljonit moodustab ta suuruselt seitsmenda linna Koreas.
SKT inimese kohta arvestades on Ulsan Lõuna-Korea rikkaim linn. Kuigi rikkust mõõta SKT alusel on suhteliselt subjektiivne, siis midagi ikkagi see näitab. Ulsanis on nimelt väga arenenud ja suur tööstus. Selles linnas asub maailma suurim laevatehas, maailma suurim auto koostetehas (Hyundai Motor Company valmistab 1,6 miljonit autot aastas) ja maailma suurim naftatöötlemistehas. Pole paha ühe linna kohta.

Minu teekond algas Daegus KTX rongijaamas. KTX rongid on siis Koreas kõige modernsemad rongid, mis liiguvad suurimate linnade vahel kiirusega üle 300km/h. Kuna nende jaoks on vaja spetsiaalset raudteed, siis sellepärast on ka nendel eraldi rongijaamad.

Ulsan 002Ulsan 005Ulsan 006Ulsan 008

Ekraanid salongis näitavad rongi hetkekiirust. Foto süüdistusele jäi küll kiirus 291km/h, aga muidu kiirendas rong vahelduva eduga ka kuni 310km/h. 110km, mis lahutab Daegut ja Ulsanit sai läbitud 28 minutiga, tagasi sõites läks isegi kiiremini – 23 minutit. Pilet hind on 5€
Tahes tahtmata tuli mulle meelde Eesti raudtee ja, kuidas ma mõned aastad tagasi loksusin Viljandist Tallinnasse (160km) 4 tundi, pileti hind 10€. Eesti rongiliiklus on täielik häbiplekk…

Ulsan 095

Jõudsin Ulsanisse. Edasi liikusime bussiga ranna poole, sest eesmärk oli minna vaatama tuulesurfarite maailma karikat. Veidi nõme on see, et Ulsan on linn, mis oma kujult on selline piklik läänest itta. Ja KTX rongijaam asub veidi linnast väljas läänes ning meile oli vaja jõuda itta mere äärde. Seega bussisõit võttis aega ligi 2h.
Illustreerimiseks teekond kaardil: Google Maps

Ulsan 012Ulsan 015

Kuigi ilm oli hommikul palju lubav, siis randa jõudes kippus see pilviseks minema. Igal juhul nägin ära Idamere (rahvusvaheliselt küll rohkem tuntud Jaapani merena, kuidas see nimi ajab korealastel harja punaseks).

Ujuda seal võimalik polnud, sest meri on vaid 13 kraadi soe. Ja kui oleksingi läinud vette, oleksid rannavalvurid mind ka sealt koheselt välja tõstnud, nad siin väga ranged sellega. Sai siis vaadatud surfareid ringi taidlemas. Kohal oli mitmeid riike ja võistlejaid, kuid huvitav oli, et ei olnud iga lipu all reaalsed need inimesed, keda sealt oodata võiks. Näiteks olid jaapanlased Ukraina lipu all (kuigi nad olid ka oma lipu all) ja Sloveenlaste lipu all olid itaallased. Tekiski naljakas olukord, kuid Sloveeni tüdrukud läksid sinna suure hurraaga neid tervitama sloveenia keeles ja siis surfarid vaatasid neid imelikult ja ei saanud midagi aru. Naljakas oli ka, et tüüpidel endal polnud aimugi, miks nad võõraste lippude all võistlevad või nad ei tahtnud sellest väga rääkida.

Ulsan 033Ulsan 036Ulsan 070Ulsan 071Ulsan 072Ulsan 079

Sai siis päeva ja tegelikult ka öö veedetud seal samas rannas ja selle lähiümbruses. Näha ja kuulda sai kohalike pop-bände ja ilutulestiku, tutvusin kohalikuga Bob Marleyga ja vahetustudengitega Ulsani ülikoolist ning maitsesin kohaliku hõrgutisi:

Merekarbid:

Ulsan 022Ulsan 080Ulsan 082

ja loomulikult ei saa ilma Korea grillita:

Ulsan 024Ulsan 025

Kell 6 hommikul võtsin kasutusele oma varupatareid, sest maganud ma polnud minutitki, ja võtsin suuna kesklinna poole.

Sealt rannast on ikka päris pikk maa kesklinna, bussiga sõitsin sinna ligi tund aega. Vaatasin ringi, kuid mingeid erilisi vaatamisväärsusi kesklinn väga ei pakkunud, sest tegemist väga pragmaatilise korraga tööstuslinnaga.
Kuid selline üldine vaatepilt on puhtam ja modernsem, kui Daegu. Näiteks bussipeatustes on siin arvutid, kust saab vaadata, kui kaugel bussid on peatusest.

Ulsan 083Ulsan 085Ulsan 086Ulsan 089Ulsan 091Ulsan 092

Lõunaks tulin tagasi Daegusse ning asusin tegelema enda välja magamisega.

04.05

Korea sõbrad kutsusid mind ja Läti tüdruku enda juurde, et me valmistaksime mingit toitu enda riigist. Otsustasime teha kartulipannkooke. Ei tea, kuivõrd Eesti toit see on, aga saime sellega kompromissile. Pealegi ei vaja nad palju koostisaineid ning on kergesti valmistavad.
Tulid väga maitsvad ning oli päris tore süüa vahelduseks päris kartulit, mitte mingit sweet potatot, mida sööklas vahel pakutakse.

Korea set 11 014Korea set 11 015Korea set 11 016Korea set 11 022Korea set 11 024Korea set 11 031Korea set 11 044

---

Ameerika sõduritest. Kuna ametlikult on Põhja- ja Lõuna-Korea veel ikka sõjas omavahel, siis see tõttu on Lõuna-Korea lubanud paigutada enda riiki USA sõjaväebaasid. Vahel kohtab USA sõdureid ja täitsa uskumatu, millised jobud need tüübid on.
On mõned baarid, mis neid eriti ligi tõmbavad. Tavaliselt on need sellised, kus saab beer-pongi mängida. Olen mõnega juttu teinud ja see, mis tekst sealt tuleb on ikka üle mõistuse. Lühikene iseloomustus neile oleks: ignorantsed jobud, kelle elu eesmärk on vaid möliseda, peskta ja tappa. Kuigi nende tarkus piirnebki ainult sellega, kuidas paremini kellegile kuul pähe lasta, siis peavad nad ennast spetsialistiks igal alal ja ennast kõige targemateks. Nii ütleski mulle üks, et ta on siin veel 0,5 aastat ja siis saadetakse mujale baasi. Loodab saada Afganistani, sest seal saab reaalselt inimesi maha lasta… nii tore.
Mängisin sõbraga kahe sõduri vastu beer-pongi ja olime võitmas, siis nad hakkasid vinguma ja halama, et see on ebaaus mäng ja siis võtsid ette igasuguseid võtteid, peaasi et mitte kaotada… lõpuks ikkagi kaotasid ja siis hakkasid karjuma ja mölisema.
Ükskord olid 2 sõdurit ühte tüdrukut meie seltskonnast ahistamas, siis me ütlesime neile, et tõmmake eemale, ta ei taha teiega mingit tegemist. Selle peale olid nad kohe vimma täis ja hakkasid röökima ja meid jõllitama. Kui otsustasime baarist lahkuda, siis hakkasid nad seda tüdrukut jälitama nii, et ühed pidid isegi nende eest ära jooksma.
Huumor on neil ka selline, noh nagu tüüpiline tänapäeva Ameerika komöödia ikka - jalaga tagumikku ja näkku peeretamine, nii vahva.

---

Korealaste plaanidest. Kui meil on ikka nii, et kui tahad kohtuda sõbraga või kaaslasega, siis tavaliselt piisab kuni päevasest etteteatamisest ja, kui näiteks tahad reede õhtul välja minna, siis helistadki paar tundi ette ja küsid, et mis teed ja, et kas välja tahaksid minna, kui just midagi suuremat plaanis pole.
Siin, aga asjad üldiselt nii lihtsalt ei käi. Kohtumisi lepitakse ette siin isegi kuu aega ette. Ja lihtsalt tavalisi kohtumisi, mitte mingeid koosolekuid. Näiteks: “ meil on plaanis minna mai lõpus Souli, kas sa tahaksid kaasa tulla?” V: “Ei, mul on siis sõbraga kohtumine.” on täitsa tavaline vastus.

Esimesed 2 kuud ma ei näinud, siin ühtegi Peugeot. Nüüd avati Daegus 2 Peugeot esindust ja linn lihtsalt täitub nendega. Eks see on seletatav sellega, et Euroopa autod on siin prestiižne värk ja kuna Peugeot on odavam, kui BMW või Mercedes, siis usun, et see tõttu neil äri siin hästi lähebki. Pealegi korealastel peab olema ju alati kõik kõige uuem ja uhkem, et ikka teistele hea välja näha.

---

Bürokraatia Koreas on ikka jube aeglane. Näiteks ülikool ei ole ikka veel saatnud panka andmeid vahetusüliõpilastest. See on siis vajalik selleks, et saada pangakaart koos üliõpilaspiletiga.
Osad taotlesid üliõpilasviisat, siin kohapeal, kuid ei ole seda siiani saanud. Ilma viisata saavad EL kodanikud viibida kuni 90 päeva, kuid juba varsti on 80 päeva täis saamas ning neil on vesi ahjus juba.

Lady Gaga alustas oma maailma tuuri Soulist, osad vahetustudengid läksid kontserdile. Ma ei ole just suurim massiürituste fänn nii, et jätsin selle vahele. Kuid huvitav lugu on mul ikkagi. Nimelt pani Korea valitsus Lady Gagale piirangud ette, et tema riided ei oleks liiga paljastavad ning, et tema show ei sisaldaks seksuual akte. See loomulikult ei meeldinud Gagale ning oma pahameelt väljendas ta show ajal publiku ja Korea valitsuse üle nalja tehes. Järgmine päev olid ajelehed täis pealkirju: Lady Gaga mõnitab Koreat.

---

Korea töökultuurist. Nagu ma varemgi kirjutasin, siis enamikel töökohtadel inimesed töötavad siin nagu robotid. Kohtasin ühte korea tüdrukut, kes oli juba kooli lõpetanud ja aasta töötanud, kuid lõpetas hiljuti töö, sest see oli talle ülejõu käiv ning nüüd otsib midagi, mis oleks vastuvõetavam.
Nimelt töötas ta Samsungis toiduainete tööstuses (Samsung tegeleb Koreas peaaegu iga valdkonnaga). Ta töö toimus laboris uuringuid tehes. Tema jutu alusel oli töötempo jube, peaaegu iga päev pidi ta tegema ületunde, mille eest palka ei makstud. Tihti taheti, et ta töötaks ka laupäeviti ja puhkust sai ta aastas vaid ühe nädala.
Mingisuguseid ametiühinguid ja tööinspektsiooni siin väga pole nii, et ei ole kedagi, kes väga võitleks töötajata õiguste eest ja nii teebki ettevõte töötajatega mida iganes ta soovib. Tuleb tuttav ette? Kas mitte ka mõne Eesti valitseva erakonna arvates on ametiühingud ja töötaja õigused mõttetused ning on täiesti OK, kui palgatööline ongi ettevõte ori.

---

Töö juures päris tihti küsitakse, kust ma pärinen jne. Nagu ikka enamus inimesi ei tea Eestist mitte midagi. Tegelikult tüütab ära seletada iga kord, mis muinasjutumaa see Estonia (aka Narnia) siis on. Ma ükspäev mõtlesin, et laenan endale meie põhjanaabrite identiteedi (mul ei ole küll hipsteri prille, aga muidu usun, et ma võin ka soomlase mõõtu välja anda), et teada saada, mida korealased Soomest teavad. Nii ma vastasingi, et olen Soomest, kui küsiti, kust pärit olin. Ja hakkaski tulema, et oo tean küll, see Põhja-Euroopas seal elab Jõuluvana. Kui küsisin, et mida nad teavad Soomest, siis üllatusena oli kõige populaarseim vastus, et Soome hea haridussüsteem. Peale seda oli kuulda tihti loomulikult Nokiat ja ka Angry Birdsi.

Kui keegi veel ei tea, siis Soome on oma haridussüsteemi reformiga heaks näiteks tervele maailmale. See tõestas, et palju efektiivsem õppisviis on koostöö ja ühine avastamine, mitte pidev karistamine, võistlemine ja hindamine.
Illustreeriv video. Pärast sain teada, et Lõuna-Korea tegi millalgi dokumentaalsaate, mis võrdles enda haridussüsteemi Soome omaga ning seepärast paljud tõidki esile Soome haridussüsteemi.
Seega Eesti noored – kui te ei ole rahul oma haridustasemega, siis saab ju alati süsteemi kritiseerida ja endale paremat nõuda.

1. Hei.
    Tahtsin öelda, et väga huvitav on lugeda Sinu blogi. Teemad on igapäevased ja seetõttu ka jube huvitavad. Minu jaoks on väga põnev lugeda sellise täiesti uue ja tundmatu elu kohta.
    Aitäh Sulle.
    Edu seal kaugel maal.

Replies
    1. Aitäh toetava kommentaari eest! :D
      Tahaks küsida lihtsalt statistika mõttes, mille (või kelle) kaudu sa selle blogi leidsid ?